К.д.п. Александър Калчев бе преизбран за председател на Българска морска камара по време на годишното отчетно-изборно събрание, проведено на 20-и март във Варна
Изминалата 2024-а година за съжаление не бе особено ползотворна не само за Българска морска камара, но и за цялата ни държава, пише в отчета на БМК, представен по време на събранието.
Политическата криза, в която изпаднахме, постоянната промяна на правителства, министри, ръководители на държавните агенции и институции бе в основата това да няма ясна визия за бъдещето, да няма с кой да споделиш и съответно очакваш решение на проблемите си. Влизахме от избори в избори, а политиците бяха силно ангажирани с предизборните си кампании, оставяйки решението на наболелите проблеми за после или по-точно за някой друг, някога. Аз лично чувствам известно неудовлетворение,защото въпреки добрата комуникация с всички министри на транспорта, не можахме да раздвижим по-сериозно намирането на решение на теми, които ни вълнуват всички. Все пак, Българска Морска Камара работи успешно през 2024 година и продължи да утвърждава позицията си на незаобиколима институция, когато се обсъждат теми свързани с морската индустрия и образование на България, посочва председателят на сдружението к.д.п. Александър Калчев.
По думите му в международен план ситуацията далеч не е била по-различна. Проблемите в Черно море не се разрешиха, което между другото очаквахме поради ескалиращото геополитическо напрежение между Русия и Китай от една страна и САЩ, и Европа от друга, казва той. Наложените санкции на Русия са продължили да оказват неблагоприятно влияние на бизнеса в нашия регион, стана ясно от думите на председателя на БМК.
В допълнение, българските пристанища така и не успяха да се възползват от затрудненията в украинските Южний, Одеса и Черноморск, така както го прави Констанца. Една от причините е липсата адекватна пътна и железопътна инфраструктура, но също и факта, че добива на зърно през 2024 година намаля по обясними причини, отбелязва още председателят.
Конфликтът в Близкия изток буквално затвори Червено море като морски път, не само поради риска от нападения от йеменските хути, но и защото „белите“ застрахователи увеличиха премиите си по застраховките War Risk и Kidnap and ransom многократно, отблъсквайки корабните оператори от този традиционен морски път, заявява още к.д.п. Калчев.
По думите му въведените нови регулации по отношение на търговията с емисии и въвличането на корабоплаването, съвсем очаквано са допринесли за спад на обемите от товари, които бяха обработени в нашите пристанища. През 2025 и 2026 година тази тежест ще се задълбочава, а още от месец май Средиземно море ще стане т.нар. ECA, където корабите ще трябва да използват газьол, което ще оскъпи водния транспорт допълнително, свивайки значително пазара в нашия регион. Естествено няма как това да не се отрази на бизнеса на всеки един от нас, според председателя на Българска морска камара.
През годината турболенции имаше и в сферата на кораборемонта, където в дадени моменти се изпитваше затруднение в намирането на клиенти и само срива на навлата в Q4/24 накара корабособствениците да търсят варианти да ремонтират корабите си в периодите, в които пазарът не им позволяваше да печелят, пише в доклада.
Планът за работа на БМК за следващата година бе представен пред делегатите от секретаря Юри Станков. По думите му динамичната среда в геополитически и национален план е сред главните пречки пред развитието на бизнеса. „Налага се да повтаряме едно и също през 9 месеца на всяка нова власт“, каза Станков.
Според Станков през последните 3 години постоянно има нови членове, които се присъединяват към БМК. На заседанието на ОС на Българска морска камара бяха приети за членове „Сириус Меритайм“ и Българска яхтена асоциация.
Делегатите приеха бюджет на камарата за следващата година, като по него се предвижда увеличаване на средствата за участия на представители на сдружението в международни събития. Наскоро БМК бе представена по време на Belgium Offshore Days.
Делегатите приеха решение УС на БМК да бъде в състав от 12 души, като бяха представени 18 номинации. Отвод от номинация за нов мандат като член на УС обяви Антон Манолов, изпълнителен директор на ПЧМВ АД. К.д.п. Александър Калчев представи кандидатите за членове на Контролния съвет – адв. Владимир Владимиров, адв. Христо Раев, Георги Тенев и адв. Димитър Карагеоргиев.
Делегатите гласуваха за избор на членове на УС и КС на БМК.
За членове на КС на БМК бяха избрани Христо Раев, Димитър Карагеоргиев и Георги Тенев.
За членове на УС бяха избрани Александър Борисов, Александър Калчев, Ивайло Гавраилов, Светлин Стоянов, Данаил Славов, Калин Калинов, Юри Станков, Емил Кайкамджозов, Пламен Димитров, Елица Петрова, Иван Иванов и Илзе Атанасова.